راهنمای جامع جهت انتخاب رنگ کابینت برای آشپزخانه

آیا می دانید که راهبرد مناسب در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه چه می باشد؟ تعدادی از افراد به دنبال رنگ های مورد علاقه خود هستند. یعنی رنگ مد نظرشان را انتخاب می کنند، ولی هنگام مراجعه به فروشگاه ها، با رنگ ‌های مختلفی برای فروش مواجه می ‌شوند. از این رو، به علت محدودیت بودجه، یکی از آنها را انتخاب می نمایند. ولی شاید این تصمیم درست نباشد.

راهنمای جامع جهت انتخاب رنگ کابینت برای آشپزخانه

اصولا رنگ های انتخابی می توانند اثربخشی فوق العاده ای از لحاظ روانی بر روی افراد داشته باشند. حتی بر روی اشتها و روحیه نیز تاثیرگذار هستند. بنابراین این موضوع برای انتخاب بهترین رنگ کابینت بسیار حائز اهمیت می باشد. در ادامه مطلب می خواهیم به ارائه تمامی موارد لازم در این زمینه بپردازیم.

قبل از اینکه شروع کنیم، بهتر است یک نکته را یادآور شویم و آن این است که شما هنگام انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه می توانید از یک سری نظریه های روانشناسی بهره بگیرید و یا اینکه کلا در جستجوی رنگ مورد علاقه خود باشید و طبق این نظریه ها عمل نکنید. زیرا خانه و آشپزخانه متعلق به شما می باشد و شما اختیار آن را دارید. با همه اینها، روانشناسی رنگ از جذابیت زیادی برخوردار است که توصیه می کنیم به آن عمل کنید.

تاثیر روانشناسی در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه

در واقع متخصصان مجرب و کاربلد در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی بهتر از هر کسی می دانند که رنگ ها تا چه میزان می ‌توانند بر روی فضا تاثیرگذار باشند. به طور کلی رنگ های روشن می توانند انرژی بیشتری به محیط مورد نظر ببخشند. به ویژه اگر نور طبیعی به اندازه کافی موجود نباشد. لازم به ذکر است که استفاده از اینگونه رنگ‌ ها برای آشپزخانه ‌های کوچک بهترین گزینه می باشد.

موارد بیشماری وجود دارند که تاثیر گذاری رنگ ها بر محیط مورد نظر را با طراحی منحصر به فرد طراحان ماهر نشان می ‌دهند که نقش به سزایی در تصمیمات شما جهت انتخاب رنگ کابینت مناسب خواهند داشت. اما باز هم در نهایت به فضای مورد نظر و هدف شما بستگی دارد. بنابراین زمانی که اقدام به خرید عناصر رنگی برای آشپزخانه خود می کنید، باید فاکتورهای مختلف روانشناسی که در زیر به آنها اشاره می نماییم را در ذهن خود بسپارید.

  • اثرات رنگ بر درک بیشتر فضا

این مورد به خصوص برای آشپزخانه های کوچک صدق می‌ کند. یعنی رنگ ها به بهترین نحو می‌ توانند بر درک ما از عمق فضا اثر بگذارند. همانطور که ذکر کردیم، رنگ های روشن کمک شایانی به بزرگتر نشان دادن فضا می کنند. ولی رنگ های تیره باعث می ‌شوند که محیط کوچک تر به نظر آید و این یکی از تکنیک های قدیمی طراحی داخلی ساختمان به شمار می ‌آید. از طرفی، رنگ های متضاد نیز می توانند فضا را کوچکتر از آنچه که هست، نمایش دهند. بر این اساس، سعی کنید جهت بزرگتر نشان دادن آشپزخانه خود، رنگ پیشخوان، کف و دیوار را متناسب با رنگ کابینت خود انتخاب نمایید.

تاثیر روانشناسی در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه
  • اثربخشی رنگ بر خلق و خوی افراد

در حقیقت رنگ ها بر خلق و خو و برانگیختن حالات افراد تاثیر زیادی دارند. این موضوع یکی دیگر از ترفندهای طراحی داخلی محسوب می گردد. در ادامه تعدادی رنگ‌کابینت که بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفته است را بیان می نماییم:

رنگ سبز: در واقع طراوت، تازگی و سلامت از خصوصیات رنگ سبز می‌ باشد. چرا که یادآور طبیعت و گیاهان است و به نحوی تعادل و هماهنگی را ایجاد می نماید. علاوه بر آن، به صورت ناخودآگاه ذهن ما را به سمت غذاهای مقوی و سالم می کشاند. به همین علت انتخاب رنگ کابینت سبز از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد.

رنگ قرمز: از ویژگی های رنگ قرمز می توان به انرژی بخشی فراوان و ایجاد اشتیاق زیاد در اشخاص اشاره نمود. انتخاب رنگ قرمز باعث افزایش ضربان قلب می گردد و انرژی را چند برابر می‌ کند. البته ارتباط زیادی نیز با خشم و اشتیاق دارد. بر این اساس، در یک آشپزخانه بیش از هر چیزی رنگ کابینت قرمز توجه ما را به خود جلب می کند.

رنگ زرد: انرژی و شادی با دیدن رنگ زرد به فرد القا می‌ گردد. این رنگ به تحریک قسمتی از مغز انسان می ‌پردازد. در عین حال نیز سبب سرکوب خلاقیت می ‌شود و همین مورد دلیلی برای ایجاد احساس ناراحتی می گردد. به همین خاطر در بیشتر رستوران ها از زرد رنگ استفاده می کنند تا مشتریان سریعتر غذا بخورند و همچنان به غذا خوردن ادامه دهند.

رنگ آبی: این رنگ حس آرامش را به وجود می ‌آورد و شخص به یاد آسمان و اقیانوس می افتد. در واقع بهره‌ گیری از رنگ کابینت آبی می تواند حس خنک تری را به فضای آشپزخانه شما بدهد.

رنگ خاکستری و سفید: این دو رنگ مصداقی از امنیت و بلوغ می باشند. امروزه استفاده از رنگ کابینت سفید و خاکستری جلوه ی بسیار شیک و لوکسی را به ویژه در سبک های نئوکلاسیک پدید می‌ آورند. استفاده از رنگ سفید برای دکور آشپزخانه فضا را دلبازتر می نماید.

رنگ کابینت قرمز
  • تاثیر رنگ بر اشتها

یکی دیگر از فاکتورهای روانشناسی در انتخاب رنگ کابینت، تاثیر آن بر اشتها می باشد. معمولا در بسیاری از رستوران ‌ها از رومیزی هایی به رنگ قرمز استفاده می کنند. با توجه به اینکه این رنگ انرژی بخش می ‌باشد و ضربان قلب را افزایش می دهد، لذا تأثیر به سزایی در افزایش اشتها نیز دارد. بنابراین رستوران ها به این خاطر که مشتریانشان غذای بیشتری میل نمایند، از این رنگ بهره می‌ گیرند.

البته ناگفته نماند که رنگ قرمز تنها رنگی نیست که اشتها را به صورت چشمگیری افزایش می دهد. بر طبق تحقیقات به عمل آمده، رنگ ‌هایی مانند نارنجی و زرد نیز با تولید بیشتر هورمون سروتونین مغز، سبب تحریک اشتها می گردند. از طرفی، دو رنگ سبز و آبی به علت آرامش بخش بودن، احساس خواب آلودگی را در افراد به وجود آورند که اثر معکوس بر جای می گذارند و موجب کاهش اشتها می شوند.

موارد اساسی جهت انتخاب بهترین رنگ کابینت

در هنگام انتخاب رنگ کابینت، جنبه های روانشناختی امری مهم تلقی می ‌گردد. عوامل دیگری نیز تاثیرگذار می ‌باشند که عبارتند از:

1- استفاده از رنگ های خنثی

در اکثر مواقع رنگ های ترند و مد روز سبب وسوسه افراد می شوند. ولی خیلی زود شما را خسته و دلزده می کنند. اما استفاده از رنگ های خنثی در آشپزخانه باعث می ‌شود که همیشه از یک دکور جدید برخوردار باشید. شما همچنین می توانید فرش، ظروف و دیگر لوازم جانبی را هم به رنگ خنثی خریداری نمایید.

2- در نظر گرفتن یک نورپردازی مناسب

بهتر است که برای انتخاب رنگ کابینت به نور محیط دقت کنید. زیرا انواع نورها می توانند تاثیر زیادی بر یک رنگ داشته باشند و آن را بسیار متفاوت تر از آنچه که هست، نشان دهند. پس نور فضا از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که باید مد نظر قرار گیرد. آشپزخانه‌ هایی با پنجره های بزرگ که دارای نور طبیعی زیادی می باشند، امکان دارد در سایه ای تیره، جلوه زیباتر و جذاب تری داشته باشند. پس دیگر لازم نیست که از نور ال ای دی استفاده شود. از این رو، قبل از انتخاب رنگ کابینت سعی کنید که در ابتدا آن رنگ را در فضای واقعی ببینید تا بتوانید یک نورپردازی مناسب را برای آن در نظر بگیرید.

موارد اساسی جهت انتخاب بهترین رنگ کابینت

3- اهمیت دادن به دیگر جزئیات آشپزخانه

احتمال دارد که در ذهن خود رویای داشتن دیوارهای آشپزخانه زرد رنگ را داشته باشید. ولی کاشی ها و کف به رنگ آبی و میزها نیز به رنگ خاکستری باشند! و یا اینکه شاید در رویاهایتان یک آشپزخانه بزرگ با رنگ کابینت سفید باشد، اما خانه شما از دکوراسیون چوبی برخوردار است! بنابراین جهت انتخاب رنگ کابینت باید قسمت ‌های دیگر آشپزخانه که قابل تغییر نیست را نیز مد نظر قرار دهید.

در اکثر مواقع می توان کفپوش ها یا پیشخوان ها را طبق دلخواه خود تغییر داد. اما در صورتی که زمان کافی و بودجه لازم را برای انجام این کار ندارید، آنگاه مجبور هستید که رنگ کابینت را متناسب با وسایل دیگر آشپزخانه انتخاب نمایید.

4- ترکیب رنگ ها با دقت بالا

شما می توانید در آشپزخانه خود انواع رنگ ها را با یکدیگر ترکیب کنید. ولی در ابتدا باید اطمینان حاصل نمایید که محصول نهایی دارای تضاد چشمگیری نباشد. در صورتی که قصد استفاده از چند رنگ پر رنگ را در دکوراسیون آشپزخانه خود دارید، دقت نمایید که تمامی اجزا از قبیل رنگ میز، رنگ کفپوش، رنگ کابینت و غیره در فضای مورد نظر مناسب می باشند یا نه. پس انجام این کار قبل از نصب هر چیزی در آشپزخانه بسیار مهم است. سعی کنید به گونه ای خاص و بر اساس سلیقه خود از ترکیب رنگ ها به بهترین نحو بهره بگیرید.

نحوه انتخاب بهترین رنگ کابینت آشپزخانه

برای انتخاب بهترین رنگ کابینت آشپزخانه باید موارد زیر را مد نظر خود قرار دهید:

  • انتخاب چند رنگ مورد علاقه و متنوع در ابتدای کار
  • چیدن نمونه ‌ای از دکوراسیون مد نظر در هنگام بازسازی آشپزخانه و متناسب با نورپردازی آن
  • بهره گیری از تکنیک حذف رنگ ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب و تصمیم نهایی
  • رنگ آمیزی قسمتی از آشپزخانه با رنگ انتخابی و بررسی ظاهر دقیق آن برای اطمینان بیشتر
  • امتحان کردن رنگ های دیگر
  • انتخاب نهایی رنگ مورد علاقه خود برای کابینت و لذت بردن از آن

در آخر باید بگوییم که انتخاب رنگ کابینت یکی از با اهمیت ترین مراحل دکور آشپزخانه می باشد که باید مد نظر قرار گیرد. ما سعی کردیم در این مقاله راهنمایی های لازم را در این زمینه ارائه دهیم تا شما بتوانید با انتخاب یک رنگ مناسب برای کابینت، آشپزخانه خود را به مکانی دلنشین تبدیل نمایید و در کنار خانواده به آرامش برسید.

هر رنگی را که انتخاب می کنید، بدانید که ناخودآگاه بر احساس و تفکر شما و مهمانانتان در مورد آشپزخانه تاثیر می گذارد. بنابراین، مطمئن شوید که رنگ هایی را انتخاب کنید که واقعاً با روح شما طنین انداز شود!

ما در مجموعه ماهرچوب در کنار شما هستیم تا بهترین انتخاب را براساس سبک و رنگ داشته باشید. و کابینت آشپزخانه مناسب فضای منزل و آشپزخانه شما بسازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
//
سلام من سعید هستم و از اینکه در حال بازدید از سایت ما هستید بسیار خوشحالیم. چطور می‌تونیم کمکتون کنیم؟