ام‌ دی‌ اف (MDF) چیست؟ انواع و کاربردهای آن در کابینت آشپزخانه

ام‌ دی‌ اف یا Medium Density Fibreboard ورقهای تخته‌ای و صاف از چوب مهندسی است که با چسب مصنوعی و رزین سنتزی، الیاف چوب را به هم می‌چسباند. MDF یک ورق چند منظوره است و می‌توان آن را با روشهای نوین و مختلف بالا ماشین‌کاری و شکل دهی کرد. به همین دلیل،MDF به عنوان جایگزین ارزان قیمت چوب در یک مجموعه گسترده از کاربردها در صنعت جایگزین شده است.

مغز ورق ام‌دی‌اف‌ ها اغلب از ‌چوب بامبو تشکیل شده است، اگرچه برخی برندها ممکن است در صورت دسترسی محلی، درصد بالاتری از چوب سخت معتدل داشته باشند. در ایران بعضی از شرکتها با تفاله نیشکر و نیز چوب خرما اقدام به تولید ام‌دی‌اف می‌کنند.

پنل‌های MDF برای سطوح تزئینی

پنل‌های Medium Density Fiberboard (MDF) با تنوع ویژگی‌ها و ابعاد فیزیکی مختلف تولید می‌شوند که این امکان را فراهم می‌کند تا محصول نهایی با نیازهای خاص MDF طراحی شود. ام‌دی‌اف معمولاً از الیاف سلولزی که با رزین مصنوعی یا سیستم چسبندگی مناسب دیگر ترکیب شده و تحت حرارت و فشار به هم متصل شده است، تشکیل شده است. افزودنی‌ها ممکن است در طول تولید معرفی شوند تا ویژگی‌های اضافی را منتقل کنند. سطح آن صاف، صاف، یکنواخت، جمع و جور و بدون گره و الگوهای مواد است. پروفایل چگالی یکنواخت این پنل‌ها امکان ماشینکاری دقیق و نمادهی بهتر برای محصولات با نمای ام‌دی‌اف را فراهم می‌کند.

ضخامت و ابعاد ام‌دی‌اف mdf
ضخامت و ابعاد ام‌دی‌اف mdf

 

ضخامت و ابعاد ام‌ دی‌ اف

MDF ها در ابعاد و ضخامتهای مختلفی تولید می‌شوند. از ابعاد 183 در 366 سانتی‌متر برای ضخامت های 8، 16 و 25 میلی‌متر تولید می شود. همچنین ورقهای 3 و 6 میلی متر نیز در ابعاد 183 در 244 سانتی‌متر در بازار ایران خرید و فروش می‌شود. ورق‌های ام دی اف با ضخامتهای 6، 8، 12 و 16 با ابعاد 122 در 244 تولید می‌شوند. ورق‌های هایگلاس نیز با ابعاد 122 در 244 و نیز 122 در 282 سانتی متری موجود هستند. ورقهای با ضخامت بالاتر نظیر 32 و 42 میلی متر نیز با پرس کردن ابعاد استاندارد بر روی هم قابل تولید هستند.

انواع ورق ام‌دی‌اف و رنگ بندی آن
انواع ورق ام‌ دی‌ اف و رنگ بندی آن

 

انواع ورق ام‌ دی‌ اف

در ایران شرکتهای مختلفی اقدام به واردات ونیز تولید انواع ورق MDF می‌نمایند. توسعه بازار ورق MDF در ایران به دلیل وجود صنایع چوب و مبلمان، ساختمانی و دکوراسیون، به شدت در حال رشد است. این بازار پر رونق، نیازهای مختلفی را در بر می‌گیرد که شرکت‌های مختلف در ایران برای پاسخگویی به این نیازها، به تولید و واردات انواع ورق MDF مشغول هستند.

شرکت‌ها در تولید ورق MDF از تکنولوژی‌های پیشرفته و مواد اولیه با کیفیت استفاده می‌کنند تا ورق‌هایی با ویژگی‌های مختلف تولید کنند. این ویژگی‌ها شامل ضخامت، سایز، رنگ، بافت، مقاومت در برابر رطوبت می‌باشند. با توجه به نیازهای مختلف بازار، شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا ورق‌های MDF با ویژگی‌های متنوعی تولید کنند تا بتوانند به تمامی نیازهای مشتریان پاسخ دهند.

رنگ بندی ام دی اف

رنگ بندی در فرآورده‌های MDF به شدت تنوع بالایی دارد و باتوجه به متریال استفاده شده در نمای آن از رنگهای فانتزی و ساده تا رنگ های طرح چوب و حتی طرح سنگ و بسیار طرح دیگر می‌توان از ام دی اف استفاده کرد.

کاربردهای متداول برای ام‌ دی‌ اف (MDF)

  • درب‌های کابینت کمد و اتاق
  • قرنیزها
  • کابینت‌ آشپزخانه
  • کفپوش لمینت
  • لمینت و نما
  • میز تلویزیون
  • انواع میز اداری و دکوراسیون اداری
  • پانل‌ها و پارتیشن
  • دکورراسیون مغازه و فروشگاه

MDF به عنوان یک محصول با قیمت مناسب، در بسیاری از کاربردها جایگزین نئوپان و چوب شده است، به ویژه اگر نما یا سطح آن قرار است وکیوم یا رنگ شود. سطح صاف که به راحتی رنگکاری می‌شود، همچنین به خوبی با روکش چوبی و ممبران که بر روی آن پرس می‌شود. بسیاری از قطعات مبلمان که به نظر چوب سخت مصنوعی می‌آیند، در واقع از MDF ساخته شده‌اند که سپس با روکش چوبی پوشیده می‌شوند. بیشتر کانتر‌های ملامینه از MDF برای هسته خود استفاده می‌کنند. تنها معایب MDF وزن آن است – این یک ماده سنگین است – و اینکه میخ‌ها و پیچ‌ها را به اندازه نئوپان نگه نمی‌دارد. به عنوان مثال، قطعات مبلمان بسیار بزرگ، ممکن است نیاز به تقویت اضافی. در اتصالات داشته باشند.

ویژگی‌ها و مزایای MDF

  • هنگام استفاده از MDF نسبت به سایر مواد هدر رفت مواد به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  • پایداری و قدرت، از مزایای مهم MDF هستند.
  • از آنجا که MDF نوعی پانل کامپوزیت است که از فیبر چوب باقیمانده مانند تراشه‌ها و پوسته‌ها ساخته شده است، برای هر کاربرد به دقت ارزش‌های مهندسی شده است. این منجر به راه‌حل‌های محصول می‌شود که قیمت آن‌ها به طور قابل توجهی کمتر از جایگزین‌ها است.
  • ام‌دی‌اف‌ها MDF به طور گسترده در تولید کابینت‌های آشپزخانه استفاده می‌شود و برای ساخت و ساز مسکونی خانه‌های مدرن که کابینت‌ها و ساختمان‌های داخلی عملکرد MDF را به زیبایی نشان می‌دهند، مناسب است. این مواد انتخابی مناسب در داخل خانه‌ها است که دارای مقاومت بالا، سطح صاف و قابلیت ماشین‌کاری است.
  • نماها و دکورهای ساخته‌شده با ام‌ دی‌ اف‌ به راحتی ماشین‌کاری، روکش وکیوم و یا رنگ‌آمیزی می‌شوند. ورقهای MDF بسیار خوش تراش است و به صورت فراوان در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود.

انواع نمای کابینت ام‌ دی‌ اف

  • نمای ممبران
  • ورق هایگلاس
  • ورق ام دی اف
  • نمای پلی‌اورتان
  • نمای انزو
  • ورق روکش چوب
نمای ممبران با مغزی ورق mdf سی انسی شده
نمای ممبران با مغزی ورق mdf سی انسی شده

نمای ممبران

مغز نمای ممبران ام‌دی‌اف است که بعد از اینکه طرح‌های کلاسیک و نئوکلاسیک بر روی ام دی اف حکاکی می‌شود، روکش pvc ممبران بر روی درب و نما وکیوم می‌شود. کابینت تولید شده به این روش را کابینت ممبران می‌گویند.

ورق هایگلاس با مغزی ام دی اف
ورق هایگلاس با مغزی ام دی اف

ورق هایگلاس

مغزهای ورق هایگلاس نیز از ام دی اف است که روکش‌های‌گلاس بر روی مغز ام‌دی‌اف پرس می‌شود.

روکش ورق ها‌یگلاس براق است و در زمره سبک مدرن از دکوراسیون داخلی قرار می‌گیرد.

ورق ام‌ دی‌ اف

ورق‌های ام‌دی‌اف نیز که در بازار به اسم ورق MDF مشهور هستند. دارای انواع روکش کاغذی ملامینه، مات و نیز انواع روکش طرح چوب هست که بر روی MDF خام پرس می‌شود.

نمای پلی‌اورتان

مغز نمای پلی‌اورتان ام‌دی‌اف با ضخامت 16 و 18 میلیمتر است که بعد از اینکه طرح‌های کلاسیک و نئوکلاسیک بر روی ام دی اف حکاکی می‌شود، رنگ پلی اورتان بر روی نماها پاشیده می‌شود.

نمای انزو

مغز نمای انزو ام‌دی‌اف با ضخامت 25 میلی‌متر است که بعد از اینکه طرح‌ انزو بر روی ام دی اف حکاکی می‌شود، رنگ انزو پوست پولیش بر روی نماها پاشیده می‌شود. چرخه پاشش رنگ پلی‌استر و سپس پولیش با پوست تا هفت مرتبه برای این نما تکرار می‌شود. تا یک نمای آینه‌ای و زیبا بدست آید.

ام دی اف روکش چوب برای کابینت طرح چوب
ام دی اف روکش چوب برای کابینت طرح چوب

ورق روکش چوب

ورقهای روکش چوب نیز در ضخامتهای 16 و 25 موجود است که با پرس روکش چوب راش، بلوط و دیگر درختهای موجود بر روی مغز ام‌دی‌اف تولید می‌شود. این نماها حس چوب را منتقل می‌کند و در عین حال دردسرها و مسائل پیش روی چوب طبیعی نظیر اعوجاج و ترک را نیز دارد.

آیا ام دی اف ها ضد اب هستند؟

خیر البته مقاومت بهتری نسبت به نئوپان و لترون در برابر آب از خود نشان می‌دهند، ولی در مجموع رطوبت به مرور منجر به باد کردن و تورق در آن می‌شود. البته اخیرا MDF مقاوم به رطوبت تولید شده است که از رزین‌های ویژه استفاده می‌کند که آن را یک انتخاب مناسب برای حمام‌ها، آشپزخانه‌ها و کف‌ها می‌کند، جایی که رطوبت بالا می‌تواند باعث تورم MDF استاندارد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
//
سلام من سعید هستم و از اینکه در حال بازدید از سایت ما هستید بسیار خوشحالیم. چطور می‌تونیم کمکتون کنیم؟