صفحه کابینت آشپزخانه | مزایا و معایب انواع آن

انواع مختلف صفحه کابینت آشپزخانه

در واقع به صفحه ای که روی کابینت قرار می گیرد، صفحه کابینت می گویند. یکی از قسمت های مهم کابینت در آشپزخانه، صفحه روی آن می باشد که دارای انواع مختلفی است و هر نوع آن، از ویژگی ‌های خاصی مانند شکل ظاهری، قیمت و ضخامت برخوردار هستند. در این مقاله به بررسی انواع مختلف صفحات کابینت آشپزخانه از قبیل صفحه کابینت کورین، صفحه کابینت ۳ سانتی و ۵ سانتی و صفحه کابینت سنگ طبیعی می ‌پردازیم. پس ادامه مطلب را حتما بخوانید.

صفحه کابینت چیست و انواع آن کدامند؟

در واقع صفحه کابینت  را می توان قسمتی از یک کابینت در نظر گرفت که انواع مختلف آن مانند میز کار در آشپزخانه به کار می روند و به دو صورت یک لب و دو لب وجود دارند. صفحاتی که فقط یک سمت آنها را قوس می ‌دهند، صفحات یک لب و به صفحاتی که دو طرف آنها قوس دارد، دو لب گفته می ‌شود. از صفحات یک لب برای کابینت های زمینی و از صفحات دو لب برای اپن ها که از دو طرف دید دارند بهره می گیرند.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید:  کابینت ممبران: بررسی سبک، رنگ عوامل موثر در کیفیت

صفحه کابینت و انواع مختلف آن

انواع صفحه کابینت با ضخامت ها و قیمت های مختلف شامل صفحات سنگی، شرکتی، دست ساز، فلزی و چوبی می باشند که در ادامه مطلب به توضیح هر کدام به صورت جداگانه می پردازیم. قیمت کابینت آشپزخانه در درجه اول بستگی به نوع صفحه آن دارد. معمولاً صفحه کابینت کورین گران ترین نوع صفحه کابینت می باشد و صفحات ۳ سانتی و پی وی سی، ارزان قیمت هستند.

صفحه کابینت سنگی در آشپزخانه

صفحات کابینتی سنگی به دو نوع سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی تقسیم می ‌شود. سنگ مصنوعی کورین و کوارتز جهت ساخت صفحه کابینت به کار می ‌روند.

استفاده از صفحه کابینت کورین یا سنگ مصنوعی

به صفحه کورین، سنگ کورین یا سنگ مصنوعی گفته می شود که چندین سال قبل با برند کره ای برای کابینت سازی به بازار عرضه شد و به علت عایق بودن و ضد آب بودن این سنگ ها در برابر رطوبت و زیبایی کابینت ها، استفاده از صفحات کورین سنگ مصنوعی رواج بسیار زیادی پیدا کرد. طول عمر کورین زیاد و میزان مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی بسیار زیاد است.

سنگ‌کورین کره ‌ای با برند سامسونگ، از برند های دیگر معروف تر می باشد. بعد از آن برند ال جی شناخته شده است. چندین شرکت ایرانی نیز به تولید کورین پرداخته اند که کیفیت پایین ‌تری نسبت به کورین های کره ‌ای دارند و قیمت آنها ارزان تر است. در میان کورین های ایرانی، رنگ کرم شنی بیشترین مصرف را دارد.

از این نوع صفحه مقاوم، هم برای آشپزخانه به سبک مدرن و هم برای آشپزخانه سبک کلاسیک استفاده می شود. بنابراین این نوع یک انتخاب مناسب برای شما می باشد.

کاربرد های مختلف سنگ کورین

ضخامت سنگ کورین تقریبا ۱۳ میلی متر می باشد و قابلیت بسیار خوبی از نظر چسبندگی، برش خوری، ساییده شدن و فرم دهی دارند. با گرد کردن لبه سنگ های کورین، از این سنگ ها جهت ساخت صفحه معمولی کابینت استفاده می‌ کنند. جهت تولید صفحه آبچکان نیز به کار می ‌رود و برای قرنیز دیوار هم از این سنگ ها بهره می گیرند و از آنجایی که به راحتی شکل و فرم خاصی می گیرد، لذا به شکل پله ای نیز در می آید.

از مهمترین کاربرد های سنگ های کورین، ساخت سینک می باشد و بر روی انواع کابینت های آشپزخانه از قبیل وکیوم، ممبران، چوب و روکش چوب به عنوان صفحه کابینت قرار می ‌گیرند و نمای زیبا و دلنشینی را به وجود می ‌آورند. با چسب های مخصوص می توان قسمت های برش خورده سنگ های کورین را به به یکدیگر چسباند. معمولاً افراد کورین کار متخصص و حرفه ای، با ساییدن ناحیه برش خورده، آن را به گونه ای می پوشانند که اصلا دیده نمی شود. یعنی در انتهای کار، شما یک سنگ یکپارچه را برای صفحه کابینت خود مشاهده می نمایید.

استفاده از صفحه کابینت سنگ طبیعی در آشپزخانه

در زمان های قبل، بیشتر بر روی کابینت های فلزی از صفحه سنگی بهره می گرفتند. در سال های اخیر نیز از صفحه کابینت سنگ طبیعی در آشپزخانه بسیار استفاده می ‌شود. ناگفته نماند که در گذشته، تهیه سنگ بزرگ و صاف که برای ساخت صفحات مختلف کابینت مناسب باشد، کار بسیار سخت و دشواری بود. ولی امروزه به دلیل وجود سنگ ‌های بسیار با کیفیت، فرآیند ساخت آن آسان شده است.

این صفحات سنگی تقریباً هم قیمت سنگ کورین می ‌باشند. به طور کلی کورین نسبت به این سنگ های طبیعی، مزایای زیادی دارد. به همین علت نمی ‌توان این نوع سنگ های طبیعی را جایگزین کورین دانست. یکی از مزایای کورین که قبلا نیز به آن اشاره شد، این است که با چسباندن و ساییدن چند سنگ کورین که به هم متصل می شوند، این سنگ ها به صورت یک سنگ یک تکه و بزرگ در می آید. ولی از آنجایی که در میان قطعات سنگ طبیعی، درز وجود دارد،  همین سبب جذب نم و رطوبت و آسیب به کابینت و یونیت می شود.

صفحه کابینت کورین

صفحه کابینت شرکتی برای کابینت آشپزخانه

صفحه کابینت شرکتی از دو نوع صفحه کابینت پی وی سی با یک صفحه مشبک و رویه ملامینه و صفحه کابینت با مغزی ام دی اف و روکش ملامینه تشکیل شده است. این صفحه کابینت شرکتی با مغزی ام ‌دی ‌اف، دارای ضخامت های متفاوتی می باشند.

  • صفحه کابینت سه سانتی که شامل دو ورق ۱۶ میلی متری است.
  • صفحه کابینت ۵ سانتی که شامل ۳ ورق ۱۶ میلی متری است.
  • صفحه کابینت با مغزی ام دی اف که چهار ورق ۱۶ میلی متری را شامل می ‌شود.

مصارف صفحه کابینت با ضخامت ۳ سانت

جهت تولید صفحه کابینت سه سانتی، در ابتدا دو ورق ام دی اف با ضخامت ۱۶ میلی متر را به یکدیگر می چسبانند و لبه ها را نیز گرد می کنند. در مرحله بعد با یک روکش ملامینه نازک و سخت، ورق ام دی اف را پوشش می ‌دهند. این صفحه ۳ سانتی که به اندازه ۳۲ میلی متر است را بر روی کابینت ام دی اف آشپزخانه نصب می نمایند.

مصارف صفحه کابینت با ضخامت ۵ سانت

صفحات کابینت با ضخامت ۵ سانت، از ورق ۱۶ میلی متری تشکیل شده ‌اند که بر روی هم قرار دارند و در مجموع به اندازه ۴۸ میلی متر هستند. در این صفحات مانند صفحه ۳ سانتی، با روکش ملامینه سخت و نازک روی آنها پوشش داده می ‌شود. اگر این صفحات در کابینت های گلاس استفاده شوند، بر روی آنها یک رویه پلی گلاس می ‌کشند که براق شود.

مقایسه صفحات کابینتی ۳ سانتی با صفحات ۵ سانتی

باید بگوییم که صفحه کابینت ۵ سانت به علت ضخامت بیشتر، از مقاومت بالاتری در برابر ضربه و فشار برخوردار می ‌باشد و همین ضخامت بیشتر، سبب زیباتر شدن آن نیز می‌ شود.

از آنجایی که در هر دو صفحه ۳ و ۵ سانت، مغزی ام دی اف به کار رفته است، لذا در مقابل رطوبت بسیار آسیب پذیر هستند. در صورتی که به رویه ملامینه آنها صدمه وارد شود و یا اینکه رطوبت از قسمت های برش خورده نفوذ نماید و به مغزی برسد، صفحه‌کابینت خراب می شود. باید بدانید که این صفحات در برابر ضربه، گرما، اجسام تیز و داغ، مقاوم هستند و اگر جسم داغ بر روی آن قرار گیرد، روکش ملامینه نمی ‌سوزد. در واقع اختلاف قیمت صفحات ۳ و ۵ سانت، به این صورت می باشد که قیمت صفحه ۳ سانت با قیمت کابینت حساب می ‌شود. یعنی قیمت یک کابینت استاندارد با احتساب صفحه ۳ سانتی می باشد. ولی برای صفحه ۵ سانتی، به ازای هر متر طول، مبلغی به قیمت کابینت افزوده می ‌شود. بر این اساس، استفاده از صفحه کابینت ۳ سانت برای شما مقرون به صرفه تر است.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید:  کابینت های‌گلاس مزایا، معایب قیمت

آشنایی با صفحه کابینت و انواع آن

صفحه کابینت از جنس پی وی سی

یکی از مزایای صفحات پی وی سی، مقاومت بالای آنها در برابر رطوبت می باشد. در گذشته از صفحات پی وی سی سفید رنگ استفاده می شد که تحت تاثیر حرارت بالا تغییر شکل می داد و می سوخت. همچنین در صورتی که یک جسم داغ را بر روی آن قرار دهید، لایه رویی آن به شدت آسیب می ‌بیند و یک ظاهر نامناسبی را ایجاد می نماید.

این صفحات در برابر ضربه و اجسام تیز و سنگین، مقاوم نیستند. بدین منظور امروزه از صفحات پی وی سی به صورت مشبک با رویه ملامینه بهره می گیرند که مقاومت خوبی هم در برابر حرارت بالا دارند.

صفحات کابینت دست ساز و موارد مصرف آن

جهت ساخت صفحات کابینتی به صورت دست‌ ساز، کابینت ساز در محل، صفحه کابینت از جنس ام دی اف را می سازد و با توجه به رنگ بندی و طرح های متنوع و مختلف، صفحه کابینت مطابق سلیقه شما و بر اساس رنگ مشابه خود کابینت و حتی درب کابینت اجرا می‌ شود. در موارد زیر می توانید از صفحات کابینتی دست ساز استفاده نمایید:

  • در صورت انتخاب رنگ و طرح دلخواه بر طبق رنگ درب های خود کابینت
  • ایجاد طرح های ضخیم و پرحجم یا هر طرح خاص دیگری برای صفحه کابینت
  • کم کردن هزینه نسبت به صفحات کابینت آماده. در این مورد توصیه می ‌کنیم، جهت کاهش هزینه ‌ها از این روش استفاده نکنید. زیرا علاوه بر احتمال پریدگی و تیزی لبه این صفحات، در برابر رطوبت نیز مقاومت ندارند که همین سبب باد کردن صفحه کابینت دست ساز و خراب شدن آن می شود.

استفاده از صفحه کابینت فلزی در آشپزخانه

معمولاً از این صفحات در آشپزخانه های صنعتی و آزمایشگاه ها بهره می گیرند و جنس آنها استیل است. این صفحات از آن جهت کیفیت بالاتری دارند که آهنربا به آنها متصل نشود.

صفحات کابینت از جنس چوب

جنس این صفحه کابینت ها از چوب طبیعی می باشد که به صفحه کابینت لاکچری معروف است و دارای انواع مختلف طرح ها و رنگ ها می باشد. کابینت ساز هایی که صفحات کابینتی چوبی را می ‌سازند، طرح های بسیار جذاب و متفاوتی را نیز ارائه می دهند.

عوامل مهم برای انتخاب صفحه کابینت

عوامل مهم جهت انتخاب یک صفحه کابینت مناسب

همانطور که می ‌دانید، در انتخاب یک صفحه کابینت مناسب، ظاهر آن، طرح های مختلف و رنگ بسیار مهم می باشند. به غیر از این موارد، عوامل دیگری نیز وجود دارد تا شما بتوانید بر طبق ایده‌آل های خود، یک انتخاب خوب و مناسب را داشته باشید که در ادامه به ذکر آنها می پردازیم.

  • مقاومت بالا در برابر حرارت

معمولاً صفحات کابینت سنگ طبیعی و مصنوعی و همچنین صفحه کابینت شرکتی، در مقابل حرارت بالا، بسیار مقاوم می باشند. ولی صفحات پی وی سی، مقاومت کمتری در برابر حرارت دارند.

  • مقاوم بودن در برابر لکه پذیری

بیشتر صفحات کابینت که از کیفیت بالایی برخوردارند، در برابر لکه پذیری نیز مقاوم تر هستند. فقط ذکر یک مورد برای صفحه کابینت سنگ طبیعی لازم می باشد که بیان می نماییم. حواستان باشد که در صورت استفاده از صفحه کابینت سنگ طبیعی، به هیچ عنوان سنگ های پایه آهکی را به کار نبرید. زیرا بسیار لکه پذیر هستند و ممکن است دچار خوردگی نیز شوند.

  • مقاومت بسیار خوب در برابر ضربه

برای نمونه، صفحه کابینت سنگ مصنوعی کوارتز، مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه دارد که باید مد نظر خود قرار دهید.

  • مقاومت بالا در برابر خط و خش

صفحه کابینت کورین در مقابل خط و خش، مقاومت بسیار پایینی دارد. ولی سنگ کوارتز معمولی اصلا خط و خش نمی‌ گیرد.

  • مقاومت زیاد در برابر رطوبت هوا

در میان انواع مختلف صفحات کابینتی، صفحه کابینت از جنس پی وی سی، مقاومت بیشتری در برابر رطوبت هوا دارد. در عین حال، صفحات کابینت دست ساز با دارا بودن مغزی ام دی اف، بسیار حساس به رطوبت می باشند که برای حل این مشکل، باید با یک روکش ملامینه با ضخامت مناسب تا قسمت زیرین صفحه را پوشاند.

  • ویژگی محو شدن محل درز

یکی از ویژگی‌ های بارز سنگ های مصنوعی کورین، شکل پذیری و و فرم دهی بالای آن می باشد. به همین دلیل به گونه ای دو قطعه را به یکدیگر متصل می نمایند که درز آنها به طور کامل محو شود و یک سنگ یک تکه به نظر آید. ولی سنگ های طبیعی و یا سنگ کوارتز این قابلیت را ندارند و درز آنها کاملاً مشخص می باشد.

  • قابلیت ابزار خوری بالای صفحه کابینت

صفحات سنگ مصنوعی طرح کوارتز و همچنین سنگ های طبیعی، به علت بافت محکم و سفت، قابلیت ابزار خوری کمتری نسبت به سایر صفحات دارند.

  • ویژگی آنتی باکتریال صفحه کابینت

برای مثال، صفحه کابینت‌کورین، آنتی باکتریال بسیار خوبی می باشد.

  • نداشتن تیزی لبه صفحات

احتمال وجود پریدگی و تیزی لبه در صفحات کابینت دست ساز بیشتر از سایر صفحات وجود دارد.

  • افزایش طول عمر و کارایی

معمولا آن دسته از صفحات کابینتی که مغزی ام دی اف دارند، بر اثر نفوذ رطوبت به مغزی، صدمه می ‌بینند که باعث کاهش طول عمر مفید این صفحات می ‌شود.

  • قیمت به صرفه و مناسب

یکی از موارد مهم در انتخاب صفحه کابینت، قیمت مناسب آن می باشد که با مراجعه به سایت های مختلف می توانید قیمت انواع صفحات کابینتی را مشاهده نمایید.

نتیجه گیری و حرف آخر

در آخر این مطلب، ذکر مورد زیر به عنوان نتیجه گیری حائز اهمیت می باشد که به بیان آن می پردازیم.

به طور کلی کابینت یکی از وسایلی است که بسیار پر کاربرد می باشد و به جز کارایی آن، جنبه تزئینی نیز دارد. در این راستا، صفحه کابینت تاثیر به سزایی در زیبایی کابینت های شما دارند. ولی باید بگوییم که بعضی از این صفحات جذاب، مانند صفحه کابینت کورین، بسیار گران قیمت می ‌باشند و تقریباً به اندازه قیمت خود کابینت، هزینه ‌بر هستند.

صفحه کابینت

افرادی که محدودیت مالی ندارند و افزایش کارایی و زیبایی ظاهری برایشان بسیار مهم می باشد، با استفاده از صفحه کابینت کورین می ‌توانند از کابینت آشپزخانه دلخواه خود، بهره ‌مند شوند. ناگفته نماند که صفحه های کابینت ۳ سانتی و ۵ سانتی نیز که معمولی و ارزان هستند، زیبایی خاص خودشان را دارند که می توانید از آنها در کابینت آشپزخانه خود بهره بگیرید. در حقیقت دکوراسیون داخلی منزل شما نقش زیادی در جذابیت آن دارد. آشپزخانه نیز مهم ترین بخش آن می باشد که باید به آن دقت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up
//
سلام من سعید هستم و از اینکه در حال بازدید از سایت ما هستید بسیار خوشحالیم. چطور می‌تونیم کمکتون کنیم؟